Podzim a zima dávají jízdám na kole nový rozměr. Takový tajemný? Tmavý cyklista na mě skutečně působí trochu jako někdo plížící se ulicí (docela rychle 😉⚡️). Jak svým zjevením nešokovat chodce a řidiče a zajistit sami sobě bezpečnou jízdu? Osvětlit se, zvýraznit se – zkrátka být viděni. Druhý díl mini-série Jak na pod-zimní jízdu na kole je tu 🚴🏼♂️ 🚴🏼♀️V prvním díle jsme probrali, jak se na cyklodobrodružství v temnější a chladnější části roku připravit,co se oblečení týče. V této části se podíváme na to, o co jde především: Bezpečnost.Bezpečnost dělíme na aktivní a pasivní. Do prvně zmíněné řadíme zejména bezpečnou, ostražitou, předvídající jízdu. „Opatrnost a čumět,“ zněla stručná a jasná odpověď jednoho z našich fanoušků na sociálních sítích na otázku bezpečnosti jízdy na podzim a v zimě 😀 Tak tak, ale o tom příště. Pasivní bezpečnost se dá shrnout pod heslem „Vidět a být viděn(a)“. Tmy, mlhy, sněžení, zimní šedivé pošmourno – to vše naše vidění převádí do černobílé fotografie. Včetně tmavě oblečeného (a neosvětleného) cyklisty.
Být viděn!
Základní světelné a reflexní prvky předepisuje cyklistům zákon a vyhláška, jejichž konkrétní znění si čtenář může dohledat. My jsme pro vás vypíchli to hlavní, plus přidali jsme tipy na výběr osvětlení a na vrch pro vás máme pár nepřehlednutelných tipů 👀
Jak na osvětlení a odrazky?
„Světlomet s bílým světlem svítícím dopředu“ Takové je znění zákona, konkrétně §58 bodu 5). Cyklisté jsou za snížené viditelnosti povinni mít světlomet s bílým světlem svítícím dopředu. Čelovka na helmě tudíž ze zákona správně není – hlavním důvodem je bezpečnost. Proč? Máme sice „světlo tam, kam koukáme“, ale zepředu přitom (na určitý časový úsek) vidět být nemusíme. A to může být rozhodující. Pokud tedy využíváte čelovku, připevněte ji na řídítka. Nebo ji nechte na helmě, a přidejte na řídítka bílou „blikačku“. Do osvětlených částí města postačí blikačka za pár korun, do terénu ale chtějte pořádné přední světlo. Tipy, jak je vybrat najdete níže.
„Zadní svítilna červené nebo přerušované červené barvy“ Zadní světlo stejně jako to přední předepisuje zákon. Do města opět postačí blikačka.
Přední bílá a zadní červená odrazka Odrazky jsou určitě povinné podle vyhlášky, která ale zároveň říká, že cyklista může místo zadní odrazky využít i odrazové materiály na oděvu nebo obuvi.
Minimálně jedna oranžová oboustranná odrazka ve výpletu kola
Oranžové odrazky na obou stranách šlapek nebo reflexní plochy na botách, kalhotách
Ad body 3 a 4: Odrazky koupíte v každém cykloobchodě v řádech desítek korun. Bohatá je také (toho času) nabídka na Sbazar.cz.
Naše tipy pro výběr osvětlení
Pěkně zpracovanou sekci Jak vybrat světlo na kolo má například Alza.cz. Dozvíte se o základních parametrech: lumenech, dosahu světla, počtech diod… (Studiu se meze nekladou.)
Do osvětlených ulic města stačí přední bílá a zadní červená „blikačka“. Z vlastní zkušenosti doporučíme například sadu světýlek od Decathlon. Ideální je mít jich několik – do všech kapes, na řídítka všech kol a na případné půjčení kamarádům.
Do terénu a tmy chtějte lepší přední světlomet (na silnici ale volte slabší úroveň svitu, lepšími světlomety můžete oslepit řidiče aut!), ideální je kombinace s čelovkou, která vám umožní vidět přesně tam, kam potřebujete. Zásadní jsou lumeny, dosvit.
Volte „blikačky“ a světlomety s vestavěnými dobíjecími akumulátory. Nemusíte pořád kupovat nové baterky, vybíjející se světýlko doma prostě nabijete přes micro USB. Výhodou je, že tato světla drží stálý světelný tok – u klasických baterií intenzita světla postupně slábne. Dobíjecí akumulátory mají celkově delší životnost a je to eko ♻️ 🤩 (mrk, mrk 😉).
Voděodolnost. Je fajn, některá levná světla tento parametr nesplňují.
Jak na lumeny?
U předního světla / blikačky
Do 300 lumenů jste viděni
300-500 lumenů – vidíte ve městě a částečně osvětleném terénu
500 a více – profi světla, ideální, pokud často jezdíte ve tmě
U zadního světla
Do 20 lumenů – hobby světla
20-50 lumenů – výkonná zadní světla
Nad 50 lumenů – profi zadní světla
Naše tipy na nepřehlédnutelné vychytávky
K odrazkám a osvětlení přidejte, zejména pokud jezdíte často / daleko / za šera / ve tmě, některé z dalších reflexních prvků. Máme-li světla, pořád zbývá zajistit si dobrou viditelnost z bočního pohledu. Neonové a reflexní prvky jsou navíc pořád trendy 👠 🦺
Reflexní a neonová vestaPoslouží na kolo, běh, prostě na cokoli a kamkoli si zamanete (a chcete-li u toho zaručeně být viděni 😎). Existuje i „zeštíhlená“ reflexní vesta na běh a kolo, která se skládá v podstatě z pruhů – odkaz na Heureku zde.
Reflexní proužky na ráfkynebo na rám kola Jednoduše nalepíte na ráfek kola, tedy, pokud vlastníte kotoučovky. Jinak jimi opatřete rám kola. (Konečně) cesta k nepřehlédnutelnosti! 😍 💥
Reflexní samolepky, reflexní samonavíjecí páskyna nohy a ruce, atp.Reflexní samolepky jsou skvělý doplněk k normálním odrazkám. Mohou být substitutem reflexních proužků na ráfky nebo rám kola. Snad všeobecně známé jsou pak samonavíjecí pásky na nohy a ruce, které jsou skvělým doplňkem výbavy každého chodce a cyklisty.
Podobných vychytávek je spousta, a neustále se vyvíjejí. Příkladem může být třeba značka Reelight, která přichází s novým konceptem dynama pro přední a zadní kolo. Zaujalo vás to? Pro technické fajnšmekry více info zde. Štastné a veselé jízdy přeje za tým Plzně na kole,Dominika
Zákon o silničním provozu (Zákon č. 361/2000 Sb.: Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů) a vyhláška (Vyhláška č. 341/2014 Sb.: Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích; jízdního kola se týká Příloha 12, část C)